Relacja z Expo Sweet 2022

Mimo trudnych czasów kolejna edycja najsłodszych targów w Polsce za nami. Tym razem targi Expo Sweet zaczęły się 27 lutego, a zakończyły 2 marca 2022 r. w Warszawie.

Po rocznej przerwie spowodowanej pandemią wróciły największe w kraju targi słodkiego sektora – Expo Sweet. Pierwszą reakcją większości uczestników była radość z samego spotkania z ludźmi z branży. Targi jak zawsze były miejscem wymiany doświadczeń, nowych inspiracji, a także prezentacji najnowszych technologii. Brak targów oznacza stagnację i powolny zanik rzemiosła. Niestety liczba uczestników naszego sektora maleje. Na początku tego roku odnotowano zamknięcie aż 100 małych piekarni, które nie wytrzymały presji inflacyjnej.

ciekawostka

Trendy na Wielkanoc

Sympatycznym odniesieniem do tradycji było wytwarzanie na Wielkanoc złotych jajek czekoladowych, aby wykorzystać je do zabawy w szukanie jajek w naturze. W świecie czekolady można było podziwiać: wielkanocne jajo z miedzianymi gwoździami pomysłu wielkiego mistrza Philippe’a Bertanda, kolorowe eklery czekoladowe, niebiańskie pączki orzechowe, dekadenckie smarowidła, co świadczy o tym, że ciekawa nazwa może iść w parze z wyśmienitą jakością.

Rozwój technologiczny

Zamknięcie gospodarki wielu producentów, a także rzemieślników wykorzystało do eksperymentowania i tworzenia nowych wynalazków. Z zakresu techniki można podać dwa przykłady. Pierwszy jest krajowy. Jeden z producentów maszyn wykorzystał czas przestoju na rozwinięcie pomysłu na maszynę zagniatającą masę i formującą okrągłe batony. Mechaniczna prasa napełnia korpus wybraną masą, a ostry nóż zgarnia jej nadmiar. Wymiana formy korpusu przykładowo na prostokątną umożliwiłaby sporządzanie batonów o tradycyjnej podłużnej formie. Natomiast drugi przykład pochodzi z Włoch. Jeden z większych producentów sprzętu chłodniczego zastanowił się nad celowością ciągłego oświetlania wnętrza przeszklonych szaf chłodniczych. Stałe oświetlenie wymaga poboru prądu, który jest coraz droższy. Jeśli nikt nie stoi przed szafą, to takie oświetlenie jest niepotrzebne. Zainstalowanie fotokomórki rozwiązało ten problem. Szafa pozostaje w stanie „uśpienia” do czasu, gdy nie pojawi się przed nią jakaś osoba. Dopiero wtedy uaktywnia się oświetlenie na czas, kiedy ktoś stoi przed szafą.

Obecna na targach Expo Sweet Anna Maria Spagnuola wykorzystała czas pandemii na zastosowanie urządzenia do wytwarzania fal akustycznych, żeby w pojemniku wyposażonym w wytwornicę fal dokonywać przyspieszonego procesu infuzji surowców aromatycznych. W Warszawie pracowała na maszynie kombinowanej, w której zainstalowano system Hybrid oszczędności układu chłodniczego. System rozpoznaje temperaturę, jaka jest podczas pracy w laboratorium, i koryguje parametry chłodzenia maszyny. Maszyna jest o 10 cm głębsza i może wybierać w dowolnej chwili, nawet podczas jednego, rozpoczętego cyklu, czynnik kondensujący: powietrze lub wodę. W relacji do poprzednich rozwiązań system ten prowadzi do oszczędności zużycia wody aż do 80%. Jest ona wynikiem jednoczesnego użytkowania dwóch systemów kondensacji wody pracującego układu chłodniczego.

Przykłady nowej technologii

Przykładem nowej technologii jest możliwość łączenia się przez skanowanie kodu QR z mistrzem cukiernictwa Gianlucą Fusto, największym autorytetem w zakresie łączenia kolorów w cukiernictwie. Opowiada on o zastosowaniu firmowanych przez niego kolorowych i smakowych glazur. Szczególnie ciekawe były glazury chrupiące o dużej zawartości migdałów, orzechów laskowych lub ziarenek kakao. Producenci maszyn do lodów muszą być bardzo elastyczni w odniesieniu do krańcowo rozbieżnych potrzeb klientów. Pierwszy dostał zlecenie na wyprodukowanie rzemieślniczego frezera o wydajności 30 litrów na 1 cykl tego samego smaku. Maszyna jest bardzo głęboka i mieści w sobie świder o podwójnej długości w stosunku do standardowej. Trzeba mieć siłę, żeby go unieść. Drugi miał zamówienia od gastronomii na malutką produkcję lodów jako deser do posiłków. Z tej potrzeby powstał kompaktowy Freeze&Go o wydajności 0,5 litra na 1 cykl.

Jedna z firm czekoladowych proponuje rzemieślnikom wsparcie w postaci gotowych do druku plików reklamujących wyroby czekoladowe, a także zestaw do promocji w mediach społecznościowych, pozwalający na edycję postów na Facebooku i Instagramie. Dodatkiem jest mały przewodnik ukazujący zasady marketingu cyfrowego sklepu rzemieślniczego. Na uwagę zasługują również propozycje marketingowe sprzedaży wyrobów piekarskich w oparciu o badania trendów. Przemysłowi producenci surowców dla rzemiosła coraz częściej w oparciu o fachową wiedzę podpowiadają rzemieślnikom, jak promować i sprzedawać wyroby.

Produkty

Loading...

Sklep

Cukiernictwo i Piekarstwo (prenumerata)

Cukiernictwo i Piekarstwo (prenumerata)

194,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Lody Inspiracje 2020

Lody Inspiracje 2020

28,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Cukierniczo-piekarskie receptury 2021

Cukierniczo-piekarskie receptury 2021

75,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Dekoracje cukiernicze. Krok po kroku (e-book)

Dekoracje cukiernicze. Krok po kroku (e-book)

59,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz