Jakość produktu nie wystarczy. Konsumenci oczekują czegoś więcej

Czego oczekuje współczesny konsument? Co dla niego oznacza jakość? Wyjaśniamy, dlaczego jakość obsługi w branży piekarskiej i cukierniczej ma tak duże znaczenie.

Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający. To fakt, który potwierdzi każdy przedsiębiorca, niezależnie od tego, w jakiej branży działa i jakiego rodzaju klientów obsługuje. Z perspektywy biznesu często wskazuje się to jako negatywny trend, jako utrudnienie, z którym trzeba sobie jakoś radzić. Tymczasem, kiedy zgłębi się ten temat dokładniej, można zauważyć, że dla mikro, małych i średnich firm jest to ogromna szansa na rozwój. Ten artykuł ma na celu pokazać, na czym owa szansa polega i podpowiedzieć, jak można wykorzystać ją w branży piekarsko-cukierniczej.

Oczekiwania współczesnego konsumenta

Żyjemy w czasach łatwego dostępu do wszelkich dóbr i usług. Niezależnie od tego, jaką potrzebę lub zachciankę chcemy zaspokoić, mamy możliwość skorzystania z wielu różnych opcji. Przy dokonywaniu wyboru kierujemy się wieloma czynnikami. Szeroko rozumiana jakość jest jednak najważniejszym z nich. Ktoś może powiedzieć, że często to nadal cena jest decydującym kryterium wyboru dla wielu klientów. Będzie miał rację, ale tylko częściowo, ponieważ niezależnie od budżetu, jaki godzimy się wydać na dany produkt czy usługę, zawsze zależy nam na możliwie jak najwyższej jakości. Innymi słowy, chcemy wydać jak najmniej, ale to jakość jest decydującym kryterium wyboru.

Dowodów nie trzeba daleko szukać. Wystarczy zastanowić się, jak sami podejmujemy decyzje zakupowe. Bardzo często zdarza się, że poszukując jakiegoś produktu czy usługi, decydujemy się na nieco droższą opcję niż początkowo zakładaliśmy. Dlaczego? Ze względu na jakiś element jakościowy, który do nas przemówił. Wolimy wydać nieco więcej, ale w zamian oczekujemy większych korzyści. Im większe mamy oczekiwania, tym mocniej zwracamy uwagę na jakość. Tym więcej jesteśmy w stanie wydać pieniędzy i tym więcej jesteśmy w stanie zaangażować czasu i energii w realizację swoich potrzeb. Co to wszystko ma wspólnego z kupowaniem pieczywa i wyrobów cukierniczych? Wbrew pozorom, całkiem sporo. Konkurując z marketami, wysiłki piekarni oraz cukierni powinny być skierowane na bardziej wymagających konsumentów. Takich, dla których jakość jest ważniejsza od wygody kupowania wyrobów piekarskich i cukierniczych w dyskontach, przy okazji robienia większych zakupów.

Jakość, czyli co?

Co dla współczesnego konsumenta oznacza jakość? Na co konkretnie, poza ceną, zwraca uwagę, decydując, gdzie zaopatrzy się w pieczywo i słodkie wypieki? Pierwsza odpowiedź, jaka ciśnie się na usta, to „jakość produktów”. Chodzi tu o ich smak, zapach i wygląd, ale także skład. Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, jaką chemią jest faszerowana duża część produktów spożywczych i jak negatywny wpływ ma ona na organizm człowieka. Coraz więcej ludzi szuka naturalnych i zdrowych produktów żywnościowych. To duża szansa dla małych i średnich zakładów piekarskich oraz cukierniczych. Większość z nich nie wykorzystuje jej jednak w wystarczającym stopniu. Dlaczego? Ponieważ lepsza jakość produktów oznacza wyższą ich cenę, a drogie wyroby trudniej jest sprzedać. Koło się zamyka.

Wychodzi na to, że dla konsumentów nadal ważniejsza jest niska cena pieczywa niż jego wysoka jakość. Czy aby na pewno? Nie! Po prostu wysoka jakość produktu nie wystarczy, żeby zaspokoić potrzeby bardziej wymagających konsumentów. Co najmniej równie ważna jest jakość obsługi. Dlaczego? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy spojrzeć na to z perspektywy klienta.

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w restauracji. Jedzenie jest przepyszne, klimat panujący wokół też bardzo nam odpowiada. Niestety kelner obsługuje nas w taki sposób, jakby robił to za karę. Nie jest ani specjalnie zaangażowany, ani zbyt uprzejmy, a na nasze pytania odpowiada mało znaczącymi ogólnikami. Czy może to skutecznie zepsuć ogólne zadowolenie z całej usługi? Czy chętnie wrócimy do tej restauracji? Może licząc na to, że był to odosobniony przypadek i tym razem zostaniemy należycie obsłużeni, to damy lokalowi drugą szansę. Jeśli jednak sytuacja się powtórzy, raczej sprawdzimy, jak wygląda obsługa u konkurencji. Nie po to przecież wydajemy swoje pieniądze i angażujemy swój czas, aby nie być w pełni zadowolonymi z tego, co w zamian otrzymujemy.

Podobnie sytuacja wygląda w każdym innym biznesie handlowym i usługowym. Jeśli nie spodoba nam się obsługa w sklepie mięsnym, kwiaciarni, aptece czy u fryzjera, to najpewniej odejdziemy do konkurencji. Nie inaczej jest w przypadku piekarni i cukierni.

Jakość obsługi w branży piekarskiej i cukierniczej

Trzeba spojrzeć prawdzie w oczy. Mało który właściciel piekarni czy cukierni stawia realny nacisk na zagwarantowanie wysokiej jakości obsługi w swoich sklepach firmowych. Jest duża świadomość potrzeby inwestowania w modernizację zakładu produkcyjnego, aby zwiększyć jego wydajność i możliwości. Nie ma za to świadomości potrzeby podnoszenia kompetencji pracowników obsługi klienta i osób, które nimi zarządzają. Tymczasem to nie maszyny sprzedają produkty.

Produkty

Loading...

Sklep

Cukiernictwo i Piekarstwo (prenumerata)

Cukiernictwo i Piekarstwo (prenumerata)

194,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Cukierniczo-piekarskie receptury 2022

Cukierniczo-piekarskie receptury 2022

75,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Cukierniczo-piekarskie receptury 2021

Cukierniczo-piekarskie receptury 2021

75,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Dekoracje cukiernicze. Krok po kroku (e-book)

Dekoracje cukiernicze. Krok po kroku (e-book)

59,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz