Targi w czasach pandemii

Targi Lodziarstwa, Cukiernictwa, Piekarstwa i Kawy SIGEP odbyły się w tym roku w nieco innej formule. W cyfrowej odsłonie targów wzięło udział 250 wystawców. Przybliżamy, jak zorganizowano jedne z największych targów w słodkim sektorze w czasie pandemii.

W krótkim czasie wszelkie targi w Europie zawieszono, a branża organizacji targów stanęła przed widmem bankructwa. Nie sprzyjają ograniczenia w zakresie poruszania się, zamknięte granice państw albo regionów, zawieszone połączenia lotnicze, zamknięte hotele. Budynki targowe przekwalifikowano na szpitale lub punkty pobierania testów i szczepienia. W Polsce próby organizacji targów w realnym wydaniu były chybione. Szefowa jednej z firm zajmującej się aranżacją stoisk targowych ze strachu przed zakażeniem zawiadomiła władze sanitarne, że obostrzenia antycovidowe nie będą spełnione podczas instalacji targów. Wolała ratować życie, niż sięgać po zarobek. Z drugiej strony zamarł ruch ludności i firm. Ci, którzy decydują o powodzeniu targów, czyli wystawcy oraz wizytujący, zamknęli się w swoich firmach i domach.

Rynek włoski

Wszystkie kraje zostały porażone dramatycznymi konsekwencjami gospodarczymi. Szczególnie branża gastronomiczna oraz lokale znajdujące się w wielkich centrach handlowych, firmy współpracujące z liniami lotniczymi, zakłady opierające swój byt na ruchu turystycznym otrzymują coraz bardziej śmiertelne ciosy. Znane są cyfry z rynku włoskiego. Sprzedaż w gastronomii spadła o 36%, a 4% zakładów zakończyło działalność. Sprzedaż lodów zmalała o 40%. Największy spadek był w miastach żyjących z turystyki. O 20% mniej w 2020 roku zafakturowali przedsiębiorcy maszyn do lodów, a o 30% wytwórcy witryn oraz innych urządzeń. W tym zakresie bardzo duży udział miał dotąd eksport do innych krajów. W cukiernictwie rzemieślniczym blokada podczas świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy kosztowała branżę stratę około 800 000 euro. O 5% zmalała sprzedaż mąki do włoskich piekarni. Nieco później nastąpił wzrost spowodowany tym, że ludzie wrócili do domowego wypieku. Nastąpił wzrost sprzedaży mąki o 4%, a drożdży o 180%.

Targi Sigep

Tradycyjnym terminem targów Sigep była końcówka stycznia. Na przełomie roku organizatorzy poinformowali, że przełożą targi na luty i będą miały one podwójną formułę. Stacjonarnie miały odbyć się tylko dla Włochów, a online dla wszystkich innych. Trzecia fala pandemii zweryfikowała te zamierzenia, ale nie powstrzymała dążeń do organizacji targów. Ostatecznie targi Sigep odbyły się 22-24 marca, dowodząc, że determinacja ludzka oraz rozwój techniki są w stanie pokonać wszelkie bariery. Targi przyjęły formułę online. Utworzono specjalną platformę do komunikacji pomiędzy wystawcami, mediami oraz odwiedzającymi. Platformę utworzono z pomocą Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Głównym miejscem wydarzeń była czynna prawie 10 godzin dziennie scena Vision Plaza, która debiutowała na poprzednich targach, kiedy jeszcze nikt nie przypuszczał, że będą one musiały przyjąć tylko taką formułę. Tutaj odbyły się panele dyskusyjne na tematy związane z obecną sytuacją branży. Uczestnicy tych paneli łączyli się ze sobą za pomocą mediów społecznościowych. Drugim forum było Sigep Lab. To studio umieszczone było w Brescii, w największej szkole gastronomicznej CAST Alimentari. Zorganizowano tam praktyczne pokazy mistrzów zawodu oraz uczniów szkół. Kolejną przestrzenią były liczne pokazy i panele organizowane przez poszczególnych wystawców. Emitowano je na bieżąco lub pokazywano w formie wcześniej nagranych filmików.

Odrębne zakładki służyły do podpatrywania wystawców oraz komunikacji z nimi i prelegentami wydarzeń. Bardzo rozbudowano rozdział produktów, z których wyróżniono te, które uznano za innowacyjne. Do poruszania się po platformie służyła zakładka pod nazwą „Moja agenda”, w której widniały wydarzenia, w których planowano brać udział. W agendzie było narzędzie służące do komunikowania się z innymi osobami oraz firmami biorącymi udział w targach. Była to unikatowa formuła targów. Jej powodzenie zależało od doświadczenia w digitalizacji zarówno organizatorów, wystawców jak i odwiedzających. Ten, kto w świecie online poruszał się już wcześniej, był lepiej przygotowany. Nie tylko do targów, ale do obecnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

Produkty

Loading...

Sklep

Cukiernictwo i Piekarstwo (prenumerata)

Cukiernictwo i Piekarstwo (prenumerata)

194,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Cukierniczo-piekarskie receptury 2022

Cukierniczo-piekarskie receptury 2022

75,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Cukierniczo-piekarskie receptury 2021

Cukierniczo-piekarskie receptury 2021

75,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Dekoracje cukiernicze. Krok po kroku (e-book)

Dekoracje cukiernicze. Krok po kroku (e-book)

59,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz